Ritva Södergård

Helhetsmässigt välmående
Bli ditt bästa jag

MÅ BRA 2015-utmaningen

Vad sägs om att ge dig själv en gåva så här i början av ett nytt år? Här är FB-gruppen MÅ BRA 2015-utmaningen.

Love yourself enough to live a healthy lifestyle

  • Vill du satsa på ditt eget välmående?
  • Vill du få bättre ork och mera glädje i livet?
  • Vill du ha ett gäng som sparrar dig?
  • Behöver du en ”liten spark i baken” så du kommer igång?

  • Kom med i vår facebookgrupp MÅ BRA 2015. Gör det redan idag, här är länken till FB-gruppen! Eller så kan du skriva in hela texten ”MÅ BRA 2015 -utmaning” i sökfältet på facebook! Det är helt GRATIS. Vi startar 12.1. UTMANA gärna flera av dina företagsamma vänner!

  • Varför en facebookgrupp?

    Nyttan med att samla ihop till en grupp är att vi får stöd av varandra. Vi ska sparra varandra, dela tips, berömma och uppmuntra varandra! Samtidigt har vi ”offentliggjort” att vi har satt upp ett mål att röra på oss, det ger vårt mål en annorlunda tyngd inför oss själva. Att vi dessutom ska ”rapportera” inför andra ska förhoppningsvis ge oss den där moroten som behövs för att disciplinera oss. Låter väl som en fin strategi?! Ska påpeka att det här inte ska ses som någon sorts tävling, den enda du ”tävlar” med är dig själv.

  • Som en extra knorr…

    Vi får det vi fokuserar på. I klartext betyder det att det som våra tankar mest snurrar kring tenderar att föröka sig i vårt liv. I utmaningen ingår därför också att vi denna vår ska öva oss i att fokusera på glädjeämnena i vårt liv, allt det fina som vi har runt oss. Sådant som vi har orsak att vara tacksamma över. Tanken är att vi ska dela med oss av dessa tankar också en gång i veckan. Behöver inte alls vara långa utläggningar, ett exempel kunde vara ”ett besök av en vän”. För som sagt, välmåendet smittar! Och vet du att du ska ha något att rapportera om en gång i veckan måste du ju tänka medvetet på dessa saker regelbundet. Och vet du vad- det tar 3 månader att införa en ny vana! Så till sommaren har vi skapat oss en ny positivare vana!

  • Belöningen…

    Når man uppsatta mål brukar man ju få en belöning. Självklart ska vi också ha det! Vad det blir, får vi diskutera oss fram till i den blivande gruppen. Var och en kan också själv fundera ut vad den egna belöningen till sig själv blir när man når de uppsatta målen.

    När? Var? Hur?

    Starten sker v.3 (måndagen 12.1) och avslutas v. 22 (söndagen 31.5). Vi har alltså 20 veckor på oss. Tänk vilken bra kondition vi kommer att ha till sommaren!

    Vi motionerar var och en skilt för sig. Var och en sätter också upp individuella målsättningar för sig själv, men vi rapporterar alla en gång i veckan i fb gruppen hur väl vi lyckats med våra målsättningar. En liten morot för att hålla oss disciplinerade och faktiskt se till att det blir av!

    Målsättning/rapportering enligt följande system där vi använder 30 minuter motion som en enhet. Det kan handla om tex promenad, simning, cykling, aktiv städning, jumppa-pass, vedklyvning osv. Något som får dig att svettas.

    Vårt mål räknas ut enligt följande: hur många gånger (á 30 min) du har som mål att motionera under dessa 20 veckor. Har du som mål tex 3 gånger (á 30 min)/vecka under 20 veckor blir ditt mål talet 60 (3x1x20). Vill du motionera tex 5 gånger (á 1 h) per vecka under 20 veckor blir ditt mål talet 200 (5x2x20).

    När du sedan gör din veckorapportering i gruppen och har rört på dig tex 3 ggr (á 30 min)/vecka ser det ut så här 3/60, fortsätter du nästa vecka med 4 ggr räknar du ihop till 7/60 och ju närmare juni vi kommer dest0 närmare kommer du ditt mål 60/60!

    Utmana andra företagare OCH företagsamma personer!

    Vi har knappa två veckor innan vi börjar så nu utmanar jag förutom DIG, att DU utmanar 3 ANDRA (gärna fler om du vill) företagare eller företagsamma personer! Sådana som du gärna unnar en välmående vår 2015!

    Det här blir SUPER! Vi syns och hörs!

Kommentera