Ritva Södergård

Helhetsmässigt välmående
Ritvas vardagsglimtar

Företagsamhetsfostran åt ungdomar

I mitt tidigare yrkesliv jobbade jag med att sprida och inspirera lärare och elever kring företagsamhetsfostran i Österbotten. Här en artikel från VASEK där det beskrivs vad Österbottens YES kan erbjuda lärarna och skolorna.

Men vi föräldrar kan också göra en hel del för att befrämja företagsamheten bland våra barn och ungdomar. Alla barn behöver inte bli företagare men ALLA har nytta av att lära sig en företagsam attityd.

Hönseri

Eftersom vi gått och blivit hönsägare tänkte jag ge ett konkret exempel på företagsamhetsfostran i vår familj. Vi har 10 hönor och de producerar ca 8 ägg om dagen, dvs mycket mer än vad vi lyckas konsumera. Alltså är utbudet större än efterfrågan. Vi beslöt engagera vår 11 åriga son i verksamheten och han skulle få delta i alla skeden för att lära sig helheten. Han åtog sig alltså skötseln av hönsen, han skulle se till att de får mat och vatten och så plockar han dagligen äggen. Får han äggen sålda behåller han pengarna. Det var dealen.

Hantering av livsmedel

Eftersom äggberget växte blev det ohållbart att hålla reda på vilka ägg som var äldst. Vi kunde ju inte riskera att kunderna fick gamla ägg. Alltså beslöt vi att äggen skulle datum märkas efter tvättningen.

Konkurrentanalys

Vi skickade sonen till närmaste affär för att kartlägga vad konkurrenterna har för pris på äggen, för att därefter kunna fastslå ett lämpligt pris. Vi kunde motivera vårt lite högre pris med frigående höns och hemleverans. Förpackningsstorleken blev lite större också.

Marknadsföring

Vi hade räknat ut att vi bara behövde några stamkunder för vårt utbud. Så vi marknadsförde äggen genom textmeddelanden till potentiella kunder i närheten. Vi fick napp ganska fort.

Kundkontakt

Sonen fick själv packa äggen, leverera dom till kunden, ta betalt och komma överens om nästa leveransdatum. Vi diskuterade också hur man bemöter eventuella kundklagomål. Han berättade åt kunderna att OM några ägg skulle vara dåliga skulle han leverera nya istället.

Pengar

De slantar sonen fått ihop fick han behålla själv. Till allas glädje!

Det här är nu bara ett litet exempel hur barnen genom att SJÄLVA GÖRA får lär sig företagsamhet. Ett mini-Hanken projekt. Kanske du har andra exempel på liknande projekt du kan dela med dig av?

Kommentera