Ritva Södergård

Helhetsmässigt välmående
Bli ditt bästa jag

Skapa vanor som håller

“We are what we repeatedly do. Excellence, then, is not an act, but a habit.”- Aristotle

Att skapa nya vanor är ett tema som ligger mig varmt om hjärtat.

Vill man förändra något i sitt liv gäller det att ändra vanor. Tidigare levde jag i ett ekorrhjul där jag sprang hårdare och hårdare, hade en känsla av att jag aldrig såg dagsljus och var ständigt trött. Jag har gått från ett arbetsliv som sög musten ur mig till ett liv där jag får förverkliga min passion, känner mig mera glad och energisk och där jag själv har kontrollen över min dagordning. Detta helt enkelt genom att ändra vanor.

Resan har inte bara varit en dans på rosor, jag har gjort en hel del misstag men också lärt mig ett och annat om hur man kan ändra sitt liv genom att skapa nya vanor.

Här är de sex viktigaste lärdomarna jag plockat med mig under resan:

1. Du behöver hitta ditt stora VARFÖR

Ofta när vi försöker skapa en ny vana eller ett nytt beteende gör vi det inte för den rätta orsaken. Undermedvetet jämför vi oss med andra – vänner, idrottare, företagare. Vi tror att de har ett perfekt liv och att vi borde bli mera lika dem.

När vi inte tar i beaktande vad vi verkligen vill, kommer förändringarna vi försöker åstadkomma inte att vara i linje med vad vi tror på. Genom att göra så, lever vi på en lögn. När det börjar bli tufft, är vi inte motiverade att hålla fast vid den nya vanan eller beteendet eftersom vi innerst inne inte bryr oss så mycket om det.

Det här skapar olust och illamående. Så här kände jag mig i mitt tidigare arbetsliv. Jag försökte anpassa mig till en arbetsmiljö som styrdes av onödig och meningslös byråkrati. Jag tvingades lägga en massa tid och energi på sådant som i mina ögon var fullständigt onödigt och ineffektivt, kreativiteten och inspirationen falnade. Jag jobbade i en miljö där jag inte ville vara. Jag levde inte i ärlighet mot mig själv. Jag hade mycket huvudvärk och led av kronisk trötthet. Det var som om kroppen påminde mig om att jag inte var ärlig mot mig själv, och det var först när jag började leva i enlighet med vad jag trodde på som min hälsa började bli bättre. Här har jag samlat min dröm och mitt stora varför.

När du bestämmer dig för en förändring, eller för en ny vana, var säker på att beslutet kommer från ditt äkta jag. Var ärlig mot dig själv. Försäkra dig om att du gör det för din egen skull, eller för någon/något du bryr dig om, inte för att du känner att du måste för någon annans skull, eller för någon falsk strävan efter perfektionism. Det här gäller både vid förändringar av små vanor och större livsbeslut. Egentligen är det samma sak.

Ta reda på din värderingar och sätt mål som är i linje med dem. Ibland är de förändringar vi vill nå bra men inte nödvändigtvis så viktiga för oss. Säg att familjen hör till dina högsta värderingar och du skulle vilja skapa nya hälsosamma motionsvanor för dig själv. Kanske du då kan tänka på vilken nytta din familj kommer att ha av dig när du har mera energi, är gladare och orkar mera. Det här ”Varför” ger dig sannolikt mera motivation att hålla fast vid dina motionsvanor än om du motionerade bara för att gå ner några kilon.

2. Genvägar fungerar sällan

Vi lever i en tid där vi varje dag överöses med artiklar, böcker och videon som utlovar snabb-fix av än det ena och än det andra; platt mage på 10 dagar, hemligheten till lyckan, veckokurer osv. Verkligheten fungerar inte så. Genvägar leder sällan till hållbara lösningar.

Ibland känner vi att drastiska förändringar är enda vägen till att nå våra mål. Vi ser en artikel om en man som radikalt ändrade sin kost över en natt och gick ner 50 kg i vikt. Det här är sällan realitet. Varje success story har år av hårt arbete bakom sig. Dessa stora förändringar är resultatet av hundratals små steg. Ett resultat av förbindelse och fokusering på resan, inte att försöka nå slutmålet genom olika genvägar.

Alltför ofta försöker vi åstadkomma stora förändringar, och våra ansträngningar varar ungefär en eller två veckor, innan allt faller ihop. Vi försöker svälja en för stor bit och kastas tillbaka till ruta ett där vi startade, men nu med sargat självförtroende. Då är det så mycket bättre att fokusera på en liten förändring i gången. Tänk ut vilket litet steg du kan ta idag som tar dig närmare ditt mål och verkställ det. Kanske ett steg är att ta en 10 minuters promenad idag om slutmålet är ett halvmaraton? När 10 min promenaden känns ok, kanske du kan öka till 20 min, sedan till 30 min osv.

Du ökar dina chanser att lyckas genom att gradvis öka dina insatser och också att fokusera på att ändra en vana i gången. För varje extra vana du försöker angripa gör du det svårare för dig själv. Än en gång, ta tid på dig och tänk långsiktigt. Det är viktigt att ha slutmålet klart för sig, men fokusera på det du kan göra för stunden och njut av resan!

3. Viktigt att skaffa ett stödande nätverk

Att fråga om hjälp anses många gånger som ett tecken på svaghet, men det stämmer inte alls. Det krävs styrka att kunna medge att du inte klarar det själv. Vi är sociala varelser och många gånger når vi de mest fenomenala resultat när självgående individer samarbetar kring ett gemensamt mål. För min egen del upplever jag det väldigt sporrande att ingå i ett facebook nätverk kring ”Måbra 2015 utmaning” där människor samlats kring ett gemensamt mål, dvs satsa på sitt eget välmående under en bestämd tid.

Var inte rädd för att få assistans. Berätta åt vänner eller familjemedlemmar om vanan som du jobbar med, och få dem involverade i processen. Bygg upp engagemang och intresse för varje steg i processen, inte bara slutmålet. Kom överens om att uppdatera någon (vän, grupp, familjemedlem) om dina framsteg varje vecka. Se till att belöna dig själv för uppnådda delmål.

4. Triggers och olika slag av påminnelser kan vara avgörande

Våra vanor har blivit inrotade under år av repetition. När vi försöker införa en ny vana, även om den är enkel, vi har ett stödande nätverk och vi har hittat vårt stora varför – så kan vi helt enkelt glömma. Största delen av tiden går vi på autopilot och gör precis så som vi alltid gjort. Därför tycker jag om att använda sk. triggers eller påminnelser. Jag lägger in bakgrundsbilder på min dataskärm som inspirerar och påminner mig. Dottern har skrivit in små må-bra grejer att göra i sin kalender för olika veckor. Vissa kanske lägger gula lappar eller bilder på kylskåpsdörren eller badrumsspegeln. Det är bara att använda fantasin och testa vad som fungerar bäst för en själv. Påminnelserna garanterar inte att man lyckas men ökar definitivt sannolikheten att komma ur sitt autopilot-läge.

5. Ett misslyckande är inte vår fiende

Vi är uppfostrade i en kultur där man är rädd för misslyckanden. Det är bara att se på hur skolan, idrotten och företagsklimatet ser ut. Att få underkänt i ett prov, få ett nej vid en jobbansökan, förlora en match, göra konkurs ses som stora misslyckanden. Många blir knäckta och vågar aldrig försöka på nytt. Men det är ok att misslyckas! I vissa avseenden lär man sig mera av att misslyckas än av att lyckas. Man får försöka fundera ut vad som gick fel, vad som kan förbättras och komma tillbaka som en starkare person. Ett misslyckande är en negativ sak bara i det fall du faller av hästens rygg och inte klättrar upp dit tillbaka.

Troligtvis kommer du att misslyckas några gånger när du försöker ändra dina vanor. Men det behöver inte betyda att du ska ge upp. Det är bara ett tecken på att du för tillfället sannolikt försökt med för stor förändring. Slå inte på dig själv och börja köra samma negativa skiva i ditt huvud om hur dålig du är och att du aldrig kan förändras. Behandla dig själv som en god vän. Backa tillbaka några steg, gör förändringen lite enklare och försök på nytt. Se på misslyckandet som ett steg på väg mot ditt mål istället för något att vara rädd för.

 6. Byt skiva

Vi tänker ca 65.000 tankar om dagen,  95% samma som igår, 80% av dessa negativa. Ändå är det med våra tankar som vi skapar vårt liv och våra upplevelser. Vi har en otrolig resurs i våra tankar! Det positiva med det hela är att vi kan träna upp vår mentala styrka. Hjärnträna varje dag! Tex varje gång du sitter och kör till jobbet, hämtar barnen från dagis, står i butikskön, är ute med hunden. Där det fungerar för dig. Tex kan du fokusera på att plocka fram allt positivt i din tillvaro just den dagen. Eller visualisera hur din vardag ser ut när du nått ditt mål.

 

Kommentera