Ritva Södergård

Helhetsmässigt välmående
Bli ditt bästa jag

Må bra i din kropp

Fysiskt välmående; artikel 1/5  i serien om Helhetsmässigt välmående

Vår kropp är vår borg. Ofta tar vi vår fysiska hälsa för given, och börjar reflektera över den först när vi blir sjuka. Men för att vi ska kunna fungera optimalt och få njuta av livskvalitet behöver vi sköta om vår fysik.

Fysiskt välbefinnande betyder att

MAN HAR HÄLSA OCH TRIVS MED SIN KROPP.

Innebörden av det här är väldigt individuellt. Det som en tolkar som hälsa kan skilja sig från det en annan förstår med hälsa och likadant med vad som räknas för att vi ska trivas med våra kroppar. Det finns alltså inte ETT enda sätt att uppnå fysiskt välmående och som skulle passa allihopa. Vi har alla ansvar för att sköta om vår kropp på det unika sätt just den behöver. Ingen annan gör det åt oss. Och visst vill vi alla kunna njuta av ett aktivt liv i en sund kropp så länge som möjligt?!

BÖRJA MED ATT SVARA PÅ FÖLJANDE FRÅGOR

För att hjälpa dig på vägen rekommenderar jag därför att du tar dig tid att reflektera över och skriva ner svaren på följande frågor:

RESERVERA ETT EGET HÄFTE; ”MITT HELHETSMÄSSIGA VÄLMÅENDE”, du kommer att ha användning för det under de kommande 5 veckorna!

Att skriva ner dina tankar hjälper dig att sortera och klargöra dina funderingar. 

  • På en skala från 1-10, hur bra fysiskt mår du för tillfället?
  • Vad betyder fysiskt välmående för dig?
  • Hur vet du att du mår fysiskt bra?
  • När har du mått fysiskt bra under ditt liv?
  • Vad skulle hjälpa dig att uppnå bättre fysiskt välmående?
  • Vad kan du själv göra för ditt fysiska välmående?
  • Vem är ansvarig för ditt fysiska välmående?
  • Vad hindrar dig från att må bra fysiskt?
  • Hur motiverad är du att uppnå dina målsättningar?
  • Vilka är de olika stegen du behöver ta för att uppnå bättre fysiskt välmående?
  • Vad behöver du avstå från för att börja må bättre fysiskt?

Om du på riktigt lägger ner lite tid på att fundera över de här frågorna får du garanterat fram några punkter som du kan börja åtgärda. Det räcker med att börja med EN sak som du tar in i din vardag.

Vad blev det för Din del som du börjar göra annorlunda? Nyfiken att höra!

När du nu funderat över vad fysiskt välmående har för innebörd i ditt liv, vill jag ge några konkreta exempel och tips som fungerat för mig.

Vi vet alla att grundstenarna för fysiskt välmående är att

  1. vi sover bra och tillräckligt
  2. vi motionerar och
  3. vi äter bra mat

1. KOST

Men hur ska vi veta om maten vi äter är tillräckligt näringsrik för vår kropp? Eller om vi har några vitamin- eller mineralbrister? Eller om vi har någon inflammation i kroppen? Kan vi genom att ändra något i vår kost bidra till att vi börjar må bättre?

Prova ES-TEC Scanning – så behöver du inte gissa hur dina organ mår eller om du har några näringsbrister eller obalanser i kroppen

ES-TEC hälsoskanning är en medicinskt godkänd kroppsskanning. Apparaturen kommer från USA och består av fyra metallplattor, två för fötterna och två för händerna samt två elektroder i pannan. Det är en IT-baserad analysmetod specialiserad på att mäta funktionen hos olika organ och organsystem. Själva skanningen tar bara någon minut.

Skanningen läser av kroppens biokemi, såsom mineraler, vitaminer, ph-värde, fett- och vätskeprocent, samt olika inre organ. Bland annat tarmar, hjärna och ryggrad skannas. Till och med kroppens stressnivå kommer fram, och man kan även se huruvida kroppen kan ta upp näringen ur maten.

Man använder inte scanningen för att diagnostisera sjukdomar utan för att hitta obalanser och avvikelser som kan leda till sjukdomar så att man kan korrigera dem med kosten samt vissa näringsämnen och livsstilsförändringar.

Prova googla med sökordet ES TEC skanning + din ort så hittar du säkert mottagningar nära dig som utför den här typen av analys. Kostar inte så mycket och så får du en analys av ditt nuläge samt konkreta tips på hur du bl.a. med korrigering av kosten kan råda bot på eventuella obalanser i just Din kropp.

Jag hade en längre tid haft en orolig och uppsvälld mage och fick reda på att jag hade inflammation i tarmarna och att jag borde undvika bl.a. gluten samt socker. Jag har i stora drag provat hålla mig till LCHF kost nu några månader och måste säga att jag mår mycket bättre. Genast jag fuskar märker jag att magen blir uppsvälld.

Egentligen behövs inte så stora förändringar i den dagliga kosten för att uppnå en förbättring. Det som fungerat för mig är:

  • undvika vetemjöl och bröd överhuvudtaget
  • byt ut potatis, ris och pasta mot grönsaker
  • plocka bort allt socker
  • drick vatten som matdryck

Börja med sådana förändringar som känns lätta att införa i vardagen.

 

2. MOTION

För att må bra behöver vi röra på oss och få frisk luft. Hur mycket och på vilket sätt är sedan upp till var och en. Prova dig fram till en sådan motionsform som du gillar.

Huvudsaken man hittar en sådan motionsform som blir av.

Själv har jag ett stillasittande kontorsjobb och började få problem med nacke och axlar. Har du också liknande bekymmer kan jag varmt rekommendera FUSTRA träning.

Fustra är en väl beprövad och prisad träningsmetod som används för att förbättra hållningen, lindra smärta i nacke och skuldror, öka rörligheten, utveckla kroppskontrollen och stärka kroppens centrala muskler.

Här kan du läsa mera vad Fustra träningen går ut på. Den här sortens träning erbjuds vid många olika gym och är åtminstone i mitt tycke välinvesterade pengar för att förbättra det fysiska välmåendet.

Vill du följa med hur din fysik utvecklas? Prova InBody test!

Kanske du satt upp mål för dig själv gällande din fysik, muskelstyrka, vikt, kondition osv. Ett sätt att följa utvecklingen är att med jämna mellanrum, tex 3 månaders intervaller, göra InBody test. Det tar bara några minuter att göra, kostar ca 35 euro och man behöver bara stå stilla vid en maskin, alltså inga fysiska ansträngningar. T.ex. många gym erbjuder denna tjänst.

InBody testet mäter följande värden: :

  • Totalvikt (kg)
  • Muskelmassa (kg)
  • Fettfri kroppsmassa (kg)
  • Kroppsfett (kg)
  • Kroppsfett i procent (%)
  • Kroppsvätska(l)
  • Invägningskontroll, vikt mål (kg)
  • Midja-höft-kvot (WHR)
  • Segmentell vätskeindex
  • Body Mass Index (BMI)
  • Invärtes fettmätning
  • Kroppscellmassa (kg)
  • Muskelbalans (armar, ben, bålen)
  • Grundläggande ämnesomsättning (kcal/dygn)

Ett av de viktiga värden att följa med är förhållandet mellan kroppsfett och muskler samt halten av Viskeralfett, dvs det fett som ansamlas runt de inre organen. Har man mycket viskeralfett ökar det riskerna för välfärdssjukdomar som tex diabetes. Och det här behöver ju inte synas utåt, även sk. smala personer kan ha mycket viskeralfett.

En bra morot för att ta sig ut på träningsrundor! Och åtminstone för mig är det roligt att kunna följa med utvecklingen.

Vill du bränna fett kör med intervallträning

Jag frågade min Fustra tränare vad som är det bästa sättet att minska på Viskeralfettet och han sa intervallträning typ 2-3 ggr/vecka. Dvs träning där du höjer pulsen i olika intervall. Det här kan man göra både utomhus och inomhus.

Utomhus tex under en promenad:

  • värm upp 5-10 minuter genom att gå raskt
  • spring 1 minut eller 30 sek så att du blir andfådd (höj pulsen till 60-70% av max)
  • gå 1 minut så att pulsen hinner sjunka
  • spring 1 minut eller 30 sek
  • upprepa tex 5-10 ggr beroende på grundkondition

Inomhus/hemma kan du köra med TABATA övningar:

  • här är ett youtube videoklipp med 5 olika TABATA intervall-övningar. Kan göras sådana dagar då vädret inte är så inbjudande där ute. Tar totalt bara ca 20 minuter så du kan göra det t.ex. när du tittar på tv.

Att motionera får inte vara krångligt. Välj sådant som du lätt kan införa i din vardag. Och öka på eller variera dig enligt ork och intresse.

3. SÖMN/VILA/

Hur mycket sömn vi behöver per natt är individuellt, men enligt rekommendation minst 8 timmar. Alla vet vi hur följande dag ser ut om vi sovit lite eller dåligt; vi är irriterade och har kort stubin, vi glömmer saker och är tankspridda. Vår livssituation varierar och ibland t.ex. under småbarnstiden är det ofta så att nattsömnen blir lidande. Men om vi under en längre tid sover dåligt börjar det påverka vårt allmäntillstånd och då bör vi försöka hitta lösningar på problematiken.

Människan är en helhet och ibland kan olösta problem i vardagen göra att hjärnan går på högvarv även när vi försöker sova. Det här blir lätt en negativ spiral av problemältande, sömnlösa nätter, trötthet och oförmåga att hitta lösningar på problemen osv. Ibland kan det momentant underlätta att ta sömnmedicin för att få sova och försöka uppbåda energi till att hitta lösningar på problemen.

Sammanfattningsvis:

  • Fysiskt välmående innebär olika saker för olika människor.
  • Kom fram till vad du behöver just nu för att öka ditt fysiska välmående.
  • Ta in någon/några saker i gången i din vardag.
  • Kom ihåg; människan är en helhet, ”allt påverkar allt”

LYCKA TILL!

Nästa vecka tar jag upp Socialt välmående, hoppas du återkommer! Tycker du att någon bland dina bekanta skulle ha nytta av artikeln dela gärna!

 

 

Kommentera